Tantra voor mannen, in Noord-Holland

5 tips voor als ´ie vaker weigert dan steigert

Veel cliënten maken zich druk om het wel of niet krijgen van een erectie tijdens mijn sessies. Alsof ze met een harde pik aan mij (en/of zichzelf) moeten bewijzen dat ze geil zijn. Deze blog gaat over de drang om te presteren, de angst om te falen, overtuigingen hoe ´het´ eruit moet zien, maar vooral over wat je eraan kunt doen om dat los te laten. Opdat je zelfs met een slappe piemel intens kunt genieten van seks! Proost!

Niet aantrekkelijk

Er zijn een aantal dingen die het seksuele vuur tussen lovers laat doven, bijvoorbeeld als het tijdens intieme encounters niet lukt om een erectie te behouden of heel snel klaar te komen. Killing voor je zelfvertrouwen. En voor de partner op termijn frustrerend. Voor beiden kunnen gevoelens van minderwaardigheid ontstaan. De partner kan denken niet aantrekkelijk genoeg te zijn. Of gaat juist verwijten dat de ander alleen maar met zichzelf bezig is.
Een stijve pik staat veelal symbool voor mannelijkheid, vitaliteit, potentie. Althans, dat is wat we (on)bewust meekrijgen. Als je ‘het’ (whatever that may be) niet lang kan volhouden of überhaupt worstelt met het krijgen van een erectie, kan dat een enorme wissel trekken op je zelfbeeld. Het kan zelfs tot grotere problemen op andere gebieden leiden, zoals vermijding, angst- en depressie.

Gelukkig is het overkomelijk als je bereid bent tot zelfonderzoek. Hieronder vijf mogelijke tips voor mannen bij wie hun pik letterlijk bezwijkt onder prestatiedruk:

tekst gaat verder onder de foto

1. Tussen je benen of tussen je oren?

Let de komende keren dat je seks hebt (met jezelf of een partner) eens op gedachten en de daarop volgende gedragingen. Schrijf ze op en ontdek patronen. Welke omstandigheden maakten dat je niet ontspannen was?

De meeste mannen hebben ’s nachts twee tot vijf keer een harde pik (je wordt bijvoorbeeld wakker met de welbekende ODOL). Een natuurlijke erectie ontstaat vanuit ontspanning. Wist je bijvoorbeeld dat een man letterlijk stijf wordt als hij is overleden? De mate van ontspanning (met name mentaal) is dus van grote invloed.

Als je snel klaarkomt, concentreert zich een overdaad aan energie rond je pik. Het is daar gespannen in plaats van ontspannen. Besteed tijdens het masturberen ook aandacht aan de rest van je lichaam en spreidt daarmee de energie. Haal geilheid uit jezelf in plaats van afhankelijkheid te zijn van porno of wat de ander doet.

2. Weet wat je eet

Matig (of nog beter: stop) met het gebruik van alcohol, tabak en junkfood.
Erectiestoornissen kunnen ook een fysieke oorzaak hebben. Ik klink misschien een beetje als je moeder, maarre…‘eet je wel gezond, jongen?’

Gevarieerd eten en voldoende lichaamsbeweging zijn van directe invloed op je libido.
Op Internet is veel te vinden over welke voedingsmiddelen en lichamelijke oefeningen je penis kunnen verlengen. In zekere zin is dat echt waar: goed voor je lichaam zorgen maakt dat het energie overhoudt om zich op andere zaken te richten die minstens zo belangrijk zijn! Het is een rechtstreekse uitnodiging aan jouw pik om zich veel en vaak te laten zien! Sommigen noemen dat ongewenste erecties, maar NARBs (no apparent reason boners) are the best! Laat die seksuele energie maar rijkelijk stromen! Bon apetit!

3. Draag je pik een warm hart toe

Wees lief voor je pik. Overvraag ‘m niet op elk moment dat ‘ie uit z’n schulp kruipt. Hij mag er zijn, in elke staat en stand. Voedt ‘m vanuit je liefdevolle hart in plaats vanuit je veeleisende hoofd.

Als je de fysieke en mentale aspecten op je radar hebt, kan je een laagje dieper: hoe verhouden je hart (emoties) en seksuele organen (pik en kontje) zich tot elkaar? Je lichaam is echt onvoorstelbaar wijs. Vaak geeft het al signalen in de vorm van fysieke ongemakjes als er mentaal iets niet lekker zit. Daarbij kan je gezegdes soms vrij letterlijk nemen: last op je schouders, (geen) steun in de rug, knoop in je maag, enz. Het uitblijven van een erectie, een superstrak en stroef kontje, geen controle over je orgasmes, in 95% van de gevallen hebben die fysieke ongemakken een emotionele oorzaak.

Laat het je niet langer overvallen of in de weg staan. Stel jezelf onderstaande hulpvragen bij de eerstvolgende keer dat je een harde pik hebt en het verlangen voelt daar iets seksueels mee te doen:

  • Heb ik op dit moment wel écht zin in seks/masturbatie (of is het afleiding)?
  • Is dit porno/iemand tot wie ik me daadwerkelijk aangetrokken voel (of ben ik gretig)?
  • Heb ik zorgen of stress?

Is je antwoord op (één van) de bovenstaande vragen ‘nee’, dan is het antwoord duidelijk.

Is het antwoord op de derde vraag ‘ja’, dan heb je een oplossing. Werk aan het verlagen van stress level door (één van) de andere tips uit te leven.

tekst gaat verder onder de foto

4. Tantra: seks zonder doel

Wel of geen stijve lul. Wel of geen penetratie. Gewoonweg onbelangrijk. Oké zijn met wat er is en durven volgen wat er (niet) ontstaat. Ongezouten eerlijk durven zijn naar jezelf en jouw verlangens. Zonder doel. Zonder verwachtingen. En voila: foetsie is de prestatiedruk, welkom is conscious sex.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt ontwikkeling van bewustzijn in elk moment. Dat kan een enorm effect hebben op het parasympathische deel van ons zenuwstelsel, dat in feite de bloedstroom bevordert vanwege het vaatverwijdende effect op de bloedvaten. Mooie volzin wat zoveel wil zeggen als: bewust zijn helpt bij het verkrijgen en behouden van een erectie, in plaats van ertegen te verzetten (wat het sympatische zenuwstelsel doet).

Om dit te oefenen kan je beginnen met meditatie- en ademhalingsoefeningen, deze blog lezen of een sessie met een ervaren tantra practicioner boeken.

5. Meditatie: schudt het van je af

Uit je hoofd, in je lijf. Luister naar wat je lichaam te vertellen heeft. Neem hiervoor ruim tijd, creëer omstandigheden die maken dat je écht even alleen en in stilte bent.

Er is voldoende (wetenschappelijk) bewijs dat regelmatig mediteren en het toepassen van ademhalingstechnieken een positieve invloed heeft op reductie van stress. Dagelijks 10-15 minuten in stilte zitten heeft ook al effect. Even de wirwar in je hoofd uit de knoop halen. Nieuwe neurologische paden en verbindingen maken.

Een meditatie die mij veel brengt is de Kundalini Meditatie van Osho. Je schudt letterlijk de spanning van je af en dwingt af jezelf aandacht en rust te geven. De meditatie duurt een uur en is opgebouwd uit verschillende fases.

Zelf onderzoeken of samen onderzoeken?

Als je naar eigen inzicht voldoende hebt gelezen en geoefend terwijl je seksleven nog steeds kut is, dan zou je een seksuoloog kunnen benaderen. Die mensen hebben dagelijks te maken met issues als vroegtijdig klaarkomen, erectieproblemen en daarmee samenhangend angsten/depressies rond seksualiteit.

De sessies van Pure Male Massage zijn ook een middel om met hulp te onderzoeken hoe je vrijer kunt genieten van het leven.

De Tantra Massage van Johan is gericht op ontspanning. Je stelt je open voor aanraking met aandacht. Daardoor komen fysieke en emotionele processen op gang. Je mag loslaten. Niets doen. Ogen dicht en genieten. Johan houdt tijdens de sessie alleen zijn onderbroek aan. Jij bent volledig naakt en laat Johan doen waar hij één van de allerbesten in is: diep lichaamswerk. De sessie heeft invloeden van Reiki, MER en de door Johan ontwikkelde Asswork methode. Tijdens de sessie lig je op een matras en ontvang je zijn aanraking.

De Tantric Sexperience van Jordy heeft een workshop-karakter. Je bent actief betrokken bij het oefenen van tantrische vaardigheden. Dat kan zittend, staand en liggend zijn. Het doel is om vanuit ontspanning in verbinding te komen met je seksuele potentieel. Van daaruit intimiteit aan te gaan. Intimiteit is anders dan pornografische seks. Zowel jij als Jordy zijn een deel van de sessie volledig naakt. De intensiteit van de oefeningen wordt gebaseerd op jouw verlangens. Voor aanvang van de eerste sessie vindt een videogesprek plaats.